Egy év alatt 1001 interjú, 100 felvett munkavállaló és 900 elutasított pályázó, akik mégis jó hírét vitték a cégnek. Mi a titok? Az átgondolt, korrekt és élményalapú toborzás! Összegyűjtöttem azt az 5 alapszabályt, amely minden munkáltató számára kulcsfontosságú lehet az álláshirdetés és kiválasztás során.
Miért fontosak ezek a szabályok?
- Erősítik a munkáltatói márkát, még akkor is, ha egy pályázó nem nyer felvételt.
- Javítják az első élményt a pre-onboarding során, amikor a jelentkező sikeresen csatlakozik a céghez.
1. Pontos profilozás – Hirdess célzottan!
Ha tudod, kit keresel, nagyobb eséllyel találod meg!
Hiba: Az általános álláshirdetések mindenkire illeszkednek egy kicsit, de senkire sem igazán. Ez tömegével vonzza a nem megfelelő jelentkezőket.
Megoldás: A hirdetés tartalmazza a kulcsfontosságú kompetenciákat és elvárásokat. Ha a leírás pontos, akkor azok fognak jelentkezni, akik valóban megfelelnek.
Tipp: Az álláshirdetésben kerüld a kliséket! Helyette írj egyedi, világos és lényegre törő leírást arról, milyen embert keresel.
2. Az első 48 óra szabály – Adj gyors visszajelzést!
Minden jelentkező választ vár. Ha 48 órán belül nem kap semmilyen visszajelzést, az rontja a munkáltatói márkát.
Hiba: A jelentkező önéletrajza a „fekete lyukba” kerül, és soha nem tudja meg, hogy megkapták-e egyáltalán.
Megoldás: Automatikus válaszlevél vagy személyre szabott visszajelzés a jelentkezés beérkezéséről, amely tartalmazza az elbírálás várható idejét.
Tipp: Egy kedves, személyes hangvételű e-mail pozitív első benyomást kelt, még akkor is, ha a jelentkezés sikertelen lesz.
3. A 10 napos szabály – Ütemezd be az interjút időben!
A hosszú várakozás jelzi a jelentkezőnek, hogy a pozíció nem prioritás a cég számára.
Hiba: Ha az első interjúra több héttel a jelentkezés után kerül sor, addigra a legjobb jelöltek már más ajánlatot fogadtak el.
Megoldás: Tíz napon belül szervezd meg az első interjút! Ha a kiválasztás hosszabb időt vesz igénybe, ezt már a hirdetésben érdemes jelezni.
Tipp: Használj automatizált interjúidőpont-foglalót, hogy gyorsítsd a folyamatot és elkerüld a felesleges e-mail váltásokat.
4. Korrektség és tisztelet – Adj visszajelzést!
A legtöbb álláskereső a legfrusztrálóbb élményként éli meg, ha soha nem kap visszajelzést egy interjú után.
Hiba: A pályázókat „elfelejtik” értesíteni, ha nem őket választották. Ez szintén rontja a munkáltatói márkát.
Megoldás: Ha egy jelölt nem felel meg, adj neki korrekt és időben érkező visszajelzést.
Tipp: Ha egy jelentkező nem nyer felvételt, néhány sorban írd le, hogy miért nem. Ezzel lehetőséget adsz neki a fejlődésre, és pozitív benyomást hagysz.
5. Pre-onboarding élmény – Az első nap ne adminisztrációról szóljon!
A kiválasztási folyamat utolsó lépése nem a szerződés aláírása, hanem a belépési folyamat. Az élményalapú munkavállalás már az ajánlattétel pillanatában elkezdődik.
Hiba: Az új kollégák az első munkanapjukon még mindig papírokat töltenek ki, információk után kutatnak.
Megoldás: Írásos ajánlat minden részlettel (bér, juttatások, első munkanap, kapcsolattartó). Küldj előzetesen adatbekérőt, hogy az adminisztráció ne az első munkanapon történjen.
Tipp: Ha szükséges, már az ajánlattal együtt bekérheted a munkaruha méretet vagy más egyedi adatokat, hogy minden készen álljon az első napra.
Az átgondolt toborzás és kiválasztás nemcsak a megfelelő munkavállaló megtalálásáról szól, hanem a munkáltatói márka építéséről is. A fenti 5 alapszabály betartásával a vállalatod hitelesebbé válik, és még azok a pályázók is jó hírét vihetik, akik végül nem kerültek felvételre. Ha egy vállalat profin kezeli az interjúztatást, akkor nemcsak a toborzás lesz sikeresebb, hanem hosszú távon a munkavállalói elköteleződés is erősödik.