Generációváltás és munkaerő-utánpótlás a mezőgazdaságban – HR szemmel
Megtalálni a jó munkaerőt nehéz. Megtartani még nehezebb. De pótolni egy egész generációt? Talán ez lesz a legnagyobb kihívás, amellyel a mezőgazdaság – és az azt kiszolgáló HR – a következő években szembenéz.
A föld 9 milliárdnyi népességének élelmezése múlik azon, hogy lesz-e, aki elveti a gabonát, felneveli a haszonállatot – vagy egyáltalán belép a gazdaság kapuján.
A mezőgazdaság átalakulása: nemcsak gépesítés, hanem emberhiány
Az elmúlt években a mezőgazdaságban is elindult a generációváltás. A háztáji gazdálkodás visszaszorult, helyét átvették a nagyüzemek – a háttérben gazdasági, politikai és környezeti tényezők állnak, mint a
- növekvő takarmányárak az aszályos évek miatt
- demográfiai hanyatlás a vidéki térségekben
- a fiatal generációk városi szocializációja, agrárkapcsolat nélkül
HR-stratégia a földeken – nem csak gumicsizmában
Bővülésről, növekedésről beszélni csak akkor van értelme, ha tudjuk: ki végzi el a munkát?
HR szakemberként ezekben az esetekben helyi adottságokra szabott diagnosztikával dolgozom, figyelembe véve a:
- demográfiai sajátosságokat
- munkaerőpiaci viszonyokat és korcsoportos eloszlást
- regionális elérhetőséget és infrastruktúrát
- utánpótlás lehetőségeit
- gazdasági, szociális és környezeti tényezőket
A megalapozott HR stratégia nemcsak a toborzást segíti, hanem társadalmi elfogadottságot is épít a helyi közösségekben.
Mit nyer a vállalat egy jól felépített agrár HR stratégiával?
Mindamellett, hogy megtalálja a megfelelő munkavállalókat, akár szűkös régióban is, hatékonyan tud reagálni a munkaerőpiaci kihívásokra. Képes utánpótlásbázist építeni hosszú távra, ami egyben erősíti a társadalmi elfogadottságot is a környező településeken, hiszen jövőbemutató perspektívát kínál az ott élőknek.
A jövő mezőgazdasága – ember nélkül nem működik.
A mezőgazdaságban a gépek fejlődnek – de az emberi jelenlét még mindig nélkülözhetetlen.
A Z és Alfa generáció döntő többsége városban nőtt fel, soha nem látott élőben haszonállatot, nem volt köze vetéshez, betakarításhoz. A kérdés nem csak az, hogy ki fogja felnevelni a malacokat, hanem hogy fel tudjuk-e kelteni egy új generáció érdeklődését a mezőgazdaság iránt.
HR tanulság
A sikeres generációváltás nemcsak HR feladat, hanem társadalmi felelősségvállalás is. HR tanácsadóként abban segítek, hogy a vállalat ne csak munkaerőt találjon, hanem jövőt építsen – vidéken, az ott élőkkel, hosszú távon.